Novinky

Referencie
Mám chronický únavový syndróm a tiež syndróm nepokojných nôh. Podľa výsledkov spánkového testu len 2 % môjho spánku zodpovedajú fáze hlbokého spánku, pričom norma je približne 50 %. Okrem toho som zvykol trpieť silnou nespavosťou. Často sa mi stávalo, že .....viac tu

---------------------

Vážený tím pri prípravku Zenbev, píšem Vám tento list len preto, aby som Vám povedala, aký je Zenbev úžasný produkt. Mojím problémom je nespavosť vo forme prerušovaného spánku .....viac tu

---------------------

V uplynulých rokoch som nebola schopná "dobre si v noci odpočinúť". Počas noci som sa budila aj niekoľkokrát a vždy som zaspala nepokojným spánkom, len aby som sa znovu zobudila. Moje povolanie učiteľky si vyžaduje .....viac tu

---------------------

Krátko po štyridsiatke som začal mať problémy so zaspávaním. Pravdepodobne to bolo spôsobené kombináciou práce a stresu a tiež skutočnosťou, že od prírody mám sklon robiť si starosti a často až príliš premýšľať o problémoch. Takto to pokračovalo .....viac tu

---------------------




Veda - Ako to funguje

V roku 1997 vynašiel Dr. Craig Hudson prípravok s patentovaným zložením s cieľom pomôcť čoraz väčšiemu počtu ľudí trpiacich rôznymi poruchami spánku. Väčšina týchto pacientov už v minulosti vyskúšala rôzne lieky a bola nespokojná s dostupnými možnosťami. Mnohí z nich sa jednoducho vzdali nádeje na účinné riešenie. Prípravok Dr. Hudsona obsahuje prírodný tryptofán získaný z tekvicových semienok. Tryptofán je esenciálna aminokyselina, čo znamená, že ľudský organizmus ju za normálnych okolností dokáže získať iba z potravy. Tryptofán sa v tele metabolizuje na sérotonín a počas noci (resp. v tmavom prostredí) sa mení na melatonín, ktorý nám umožňuje prirodzene zaspať.

Tekvicové semienka, keď sa konzumujú samostatne, však nie sú dostatočným zdrojom tryptofánu. Príčinou je intenzívna konkurencia zo strany iných aminokyselín, ktoré sú takisto obsiahnuté v bielkovine tekvicových semienok, keďže všetky aminokyseliny sa snažia naviazať na transportné miesta v rámci hematoencefalickej bariéry. Prírodný tryptofán obsiahnutý v prípravku Zenbev je skombinovaný s ďalšími presne vybranými zložkami, ktoré podporujú jeho optimálnu funkciu. Súčasťou zloženia prípravku je preto malé množstvo uhľohydrátu s vysokým glykemickým indexom (GI). Jeho úlohou je naviazať sa na ostatné aminokyseliny a odkloniť ich do pečene, čím sa jednoznačne zvyšuje potenciál tryptofánu, vo veľkej miere viazaného na bielkovinu, preniknúť až do mozgu.

Ako Zenbev pôsobí?

Zenbev možno užívať počas dňa ako silný zdroj tryptofánu, ktorý je prekurzorom sérotonínu. Sérotonín reguluje náladu, emócie a chuť do jedla, a je o ňom známe, že prináša úľavu od stresu, pri stavoch úzkosti a depresie. K ďalším predpokladaným prínosom užívania prírodného tryptofánu, patrí zmiernenie príznakov chronickej bolesti, úbytok telesnej hmotnosti a zvýšené libido.

Tryptofán je citlivý na svetlo, to znamená, že sa metabolizuje inak za svetla a inak potme. Pri užití počas dňa sa tryptofán obsiahnutý v prípravku Zenbev zmení na sérotonín, vďaka čomu prináša už uvedené blahodárne účinky. Pokiaľ však Zenbev užijete večer alebo v noci, tryptofán v ňom obsiahnutý sa zmení na sérotonín, ktorý sa ďalej metabolizuje na melatonín, čím sa aktivuje mozgu vlastný mechanizmu spánku. Keďže mozog produkuje presne také množstvo melatonínu, aké potrebuje, telo si samo dokáže navodiť prirodzený, regenerujúci spánok.

Zenbev verzus lieky na spanie

Prakticky každý liek na spanie, či už bylinný alebo farmaceutický prípravok, narúša štruktúru spánku. V súčasnosti dostupné lieky poväčšine podporujú ľahký spánok (1. a 2. fáza spánku) na úkor hlbokého spánku (3. a 4. fáza spánku) a zároveň utlmujú spánok REM, čo spôsobuje vedľajšie účinky, ako je ospalosť a nedostatočná regenerácia organizmu počas spánku. Keďže tryptofán obsiahnutý v prípravku Zenbev umožňuje mozgu, aby produkoval melatonín, nedochádza k narušeniu žiadnej fázy spánku. Vďaka tomu ostáva štruktúra spánku zachovaná a výsledkom je hlboký, neprerušovaný spánok.

Zenbev verzus lieky proti úzkosti

Lieky na zníženie pocitu úzkosti najčastejšie patria do kategórie liekov známych ako benzodiazepíny. Táto skupina liekov sa spája s problémami, ako je tolerancia a riziko vzniku závislosti. Benzodiazepíny sú syntetické látky a nepôsobia v rámci prirodzených chemických procesov, ktoré prebiehajú v tele, a ako také môžu mať závažné nežiaduce účinky, ako napríklad nadmerné utlmenie a problémy s koordináciou. Na druhej strane je Zenbev prírodným zdrojom tryptofánu, ktorý podporuje telu vlastný prirodzený mechanizmus zvládania stavov úzkosti.

Zenbev verzus syntetický melatonín

Keďže melatonín, ktorý sa tvorí v mozgu, zodpovedá za navodenie spánku, mnohí ľudia skúšajú užívať synteticky vyrobený melatonín. Voľnopredajné prípravky obsahujúce melatonín nemožno považovať za prírodné. Jedným z problémov súvisiacich so syntetickým melatonínom je jeho krátky polčas rozpadu v organizme. Polčas rozpadu melatonínu by mal byť niekoľko hodín. Syntetický melatonín sa však pomerne rýchlo vyplavuje z organizmu, pričom jeho polčas rozpadu nedosahuje ani hodinu, čo znamená, že jeho účinok sa stráca uprostred noci. Z toho vyplýva, že je nutné použiť vyššie dávkovanie, čo má za následok zvyškový účinok na ďalší deň.

I keď sa melatonín považuje za "prírodný", pri použití vo vyššom dávkovaní potláča prirodzené chemické procesy v mozgu súvisiace so spánkom, a to tak, že sa do organizmu dostane príliš veľké množstvo konečného produktu. Mozog tak stráca možnosť regulovať sekréciu tohto dôležitého spánkového hormónu. Okrem toho organizmus nemá príležitosť potlačiť tvorbu melatonínu, keď sa spánok chýli ku koncu. Mozog si vyvinul premyslený proces sekrécie a regulácie melatonínu, aby sa použilo presne potrebné množstvo v správnej oblasti mozgu.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že obídenie tohto procesu a aplikácia nadmerných dávok melatonínu do organizmu s cieľom navodiť spánok je dobrá myšlienka, tento postup však neberie do úvahy prirodzenú fyziológiu spánku. Výsledkom sú značné ťažkosti, ktoré vôbec nie sú potrebné. Zložky, ktoré obsahuje Zenbev, a okolnosti, za akých sa užíva, umožňujú, aby mozog sám rozhodol, kedy a koľko melatonínu potrebuje. Výsledkom je kvalitný nočný spánok.

Zenbev versus 5-HTP

Dodatočný príjem 5-hydroxytryptofánu (5-HTP) je kompromisným riešením medzi užívaním tryptofánu a sérotonínu. Prípravky tohto typu boli ponúkané ako prírodný liek na ochorenia spôsobené nedostatkom sérotonínu v organizme. Prírodný tryptofán však má oproti 5-HTP jednu veľkú výhodu – a to, že sa v tráviacom trakte nemetabolizuje priamo na sérotonín, čo pomáha predchádzať vedľajším účinkom súvisiacim s užívaním 5-HTP, ako je napríklad nevoľnosť, zvracanie, kŕče, zápcha a/alebo hnačka.

Úľava od nespavosti

Čo je nespavosť (insomnia)?

Nespavosť možno definovať ako bdelosť alebo narušenú schopnosť dosiahnuť stav spánku. Problémy so spánkom môžu byť spôsobené rôznymi faktormi, pre lepšie pochopenie však klasickú nespavosť možno rozdeliť do troch rôznych kategórií:

nespavosť súvisiaca so zaspávaním – problémy s prvotným zaspaním
nespavosť súvisiaca s prerušovaným spánkom – opakované budenie počas noci
eskorá nespavosť – príliš skoré prebudenie a neschopnosť opäť zaspať

Zenbev účinkuje najlepšie pri nespavosti spôsobenej životným štýlom. Každý z nás môže mať z času na čas problémy so spánkom, o nespavosti spôsobenej životným štýlom však hovoríme vtedy, keď súčasné životné tempo a narastajúce nároky a s tým súvisiace stresové faktory potláčajú schopnosť organizmu spomaliť na sklonku dňa, pričom tento stav pretrváva dlhší čas. Časom v mnohých prípadoch prichádza úzkosť spôsobená obavami, či dokážeme v noci dobre spať, čo ešte viac komplikuje vzniknutý problém.

Stavy, kedy za nespavosťou stoja existujúce fyziologické poruchy, sú rozdielne. Ak neviete určiť, či by ste mali navštíviť svojho lekára a požiadať ho, aby vás odoslal na odborné vyšetrenie do spánkového laboratória, pomôžu vám (resp. vášmu partnerovi, s ktorým zdieľate spoločné lôžko) nasledovné príznaky alebo symptómy:

Syndróm nepokojných nôh – nadmerné hýbanie dolnými končatinami, "kopanie" partnera v posteli, rozhádzaná posteľná bielizeň ráno, kŕče alebo bolestivé pocity v lýtkach.

Syndróm periodických pohybov končatín v spánku – nadmerné hýbanie dolnými končatinami, zášklby alebo mykanie dolnými končatinami počas noci, kŕče v dolných končatinách ráno.

Spánkové apnoe – chrápanie, iné osoby popisujú, že počas spánku máte výpadky v dýchaní; prebudenie spôsobené lapaním po dychu alebo dusením, ráno po prebudení bolesti hlavy, bolesť na hrudi, sucho v ústach, vysoký krvný tlak v anamnéze.

Narkolepsia – záchvaty imperatívneho spánku, spánková paralýza.

Ak trpíte niektorými z vyššie uvedených príznakov, mali by ste svoj problém prediskutovať s lekárom. Našťastie aj tie najvážnejšie poruchy spánku možno liečiť.

Čo môžete robiť s nespavosťou?

Keď ideme spať, náš mozog prechádza piatimi fázami spánku:

1. a 2. fáza – ľahký spánok spúšťa proces spomaľovania mozgových vĺn, myseľ sa nachádza v stave plytkého spánku, ľahko sa dokáže prebudiť.

3. a 4. fáza – tieto fázy sú tiež známe pod názvom pomalovlnový spánok [SWS] alebo hlboký spánok, prebudenie je ťažšie a ľudia po prebudení v týchto fázach spánku uvádzajú, že sa cítia dezorientovane.

5. fáza – počas poslednej tretiny noci prevláda spánok sprevádzaný rýchlymi pohybmi očí [REM], mozgová aktivita je podobná ako v stave bdelosti, telo však zotrváva v stave úplnej paralýzy svalov, okrem tých, ktoré zabezpečujú dýchanie a srdcovú činnosť. V tomto stave myseľ zažíva plnohodnotné sny, ktoré však nespôsobujú pohyby tela.

Zachovanie tohto prirodzeného rytmu spánku alebo štruktúry spánku je rovnako dôležité ako celkové trvanie spánku. Aby sme sa mohli zobudiť odpočinutí, musíme prejsť všetkými piatimi fázami spánku. Tieto štádiá spánku nemusia vždy prísť v rovnakom chronologickom poradí, v priebehu noci sa však môžu cyklicky opakovať.

Aby sme mohli dosiahnuť kvalitný nočný spánok, je veľmi dôležité vyhýbať sa faktorom, ktoré môžu rušivo pôsobiť na štruktúru spánku. Prostredie, v ktorom spíme, lieky, ktoré užívame, naša životospráva a vzorce našich myšlienkových pochodov môžu priamo vplývať na to, ako prebieha náš spánok. Dobrou správou je, že tieto faktory dokážeme v prevažnej miere sami ovplyvniť a zmeniť. Zachovanie konštruktívnej štruktúry spánku dokáže priniesť lepší spánok.

Akým spôsobom Zenbev pomáha pri nespavosti?

Zenbev je zdrojom prírodného tryptofánu pochádzajúceho z potravy, preto ho telo dokáže lepšie asimilovať ako tryptofán zo syntetických zdrojov. Tryptofán, ktorý naše telo potrebuje, sa do tela privádza spôsobom, ktorý mozog dokáže rozpoznať. V kombinácii s tými správnymi prísadami vzniká jedinečné zloženie prípravku Zenbev, ktoré podporuje optimálnu účinnosť tryptofánu pri liečbe nespavosti. Tryptofán, ktorý je súčasťou bielkoviny, sa metabolizuje na sérotonín, ktorý sa v noci ďalej metabolizuje na melatonín, čím pomáha aktivovať mozgu vlastný mechanizmus spánku. Keďže mozog produkuje presne také množstvo melatonínu, aké potrebuje, Zenbev vám pomôže navodiť hlboký, neprerušovaný spánok a ráno sa zobudíte odpočinutý a osviežený.

Pomoc pri stavoch úzkosti

Čo je úzkosť?

Úzkosť možno opísať ako pocit ohrozenia a strachu, ktorý vzniká ako reakcia na vnímanú hrozbu. Je to bežná reakcia na každodenný stres, ktorá môže pôsobiť ako pozitívny katalyzátor alebo deštruktívna a oslabujúca sila. Keď nás premôže stav úzkosti, môže viesť k zrýchlenému dýchaniu, zvýšenej srdcovej frekvencii a vyvolať pocit paniky, sčervenanie pokožky a potenie. Hovorí sa, že stav úzkosti prebieha podľa "obráteného U". V prvej fáze, ktorá zodpovedá stúpajúcej časti "obráteného U", môže prvotný pocit úzkosti dokonca prispieť k lepšej výkonnosti tým, že sa zvýši bdelosť a stimuluje sa schopnosť vnímania. Ako však úzkosť ďalej narastá, môžete sa dostať až do klesajúceho ramena "obráteného U", čo prináša množstvo nepríjemných fyzických príznakov a pocit duševného nepohodlia.

Čo môžete robiť so stavom úzkosti?

Užívanie prírodného tryptofánu pomáha stimulovať mozog, aby produkoval svoju vlastnú látku, ktorá dokáže účinne potláčať pocit úzkosti – sérotonín. V dôsledku nárastu hladiny sérotonínu dochádza k zmierneniu pocitu úzkosti v súlade s normálnou chémiou mozgu.

Tryptofán, na rozdiel od mnohých liekov, neutlmuje kognitívne schopnosti, čo môže pôsobiť zavádzajúco a navodiť dojem, že vnímaný stres nie je až taký veľký, ako v skutočnosti je. Naopak, tryptofán jednoducho umožňuje, aby si organizmus sám dokázal účinne poradiť s vnímaným stresom. Výsledkom je, že ostanete v tej časti "obráteného U", kde prakticky môžete cítiť, ako vám stresová situácia dodáva ďalšiu energiu a dokážete sa s ňou vyrovnať vďaka jasnému vnímaniu a rýchlym myšlienkovým pochodom. Keďže tryptofán pôsobí v rámci prirodzených chemických procesov, ktoré prebiehajú v mozgu, mozog produkuje presne také množstvo sérotonínu, aké potrebuje, a navyše v správnom okamihu. Vďaka tomu nedochádza k problémom, ako sú vedľajšie účinky a závislosť.

Akým spôsobom Zenbev pomáha pri stavoch úzkosti?

ri užívaní počas dňa dodáva Zenbev do organizmu tryptofán v prírodnej forme, ktorý sa metabolizuje na sérotonín. Vďaka kombinácii so špecifickými prísadami, ktoré zabezpečujú optimálny prechod tryptofánu cez hematoencefalickú bariéru (t. j. bariéru medzi krvným riečiskom a mozgom), Zenbev pôsobí ako účinný zdroj prinášajúci uvoľnenie a pomáha zmierňovať pocit úzkosti, stres a príznaky depresie.

Slovník pojmov

Aminokyseliny sú stavebnými kameňmi bielkovín. Bielkoviny sú podstatnou súčasťou štruktúry buniek a tiež môžu pôsobiť ako enzýmy, ktoré katalyzujú chemické reakcie prebiehajúce vo vnútri buniek.

Hematoencefalická bariéra je bariéra, ktorá chráni mozog pred škodlivými, neprirodzenými chemickými látkami cirkulujúcimi v krvi. Súčasťou tejto bariéry medzi krvným riečiskom a mozgom sú špecifické miesta, ktoré dokážu rozpoznať aminokyseliny, ako napríklad tryptofán, a zabezpečujú ich transport do mozgu, ktorý tieto látky potrebuje.

Závislosť Organizmus po vysadení lieku spôsobujúceho závislosť musí prejsť odvykacím obdobím.

Polčas rozpadu: Čas, ktorý telo potrebuje na metabolizáciu a vylúčenie polovičného množstva užitej dávky.

Vysoký glykemický index: Uhľohydráty s vysokým glykemickým indexom spôsobujú rýchlejšiu sekréciu inzulínu ako iné uhľohydráty. Každá zdravá a vyvážená strava obsahuje určité obmedzené množstvo uhľohydrátov s vysokým glykemickým indexom. Tento typ uhľohydrátov umožňuje, aby sa tryptofán dostal až k transportným miestam v hematoencefalickej bariére, v dôsledku čoho dochádza k zvýšeniu hladiny sérotonínu a pri obmedzených svetelných podmienkach aj melatonínu. Preto je dôležité nájsť optimálnu rovnováhu medzi prísunom prírodného tryptofánu a množstvom uhľohydrátov s vysokým glykemickým indexom. Konzumácia príliš veľkého množstva bielkovín bez uhľohydrátov môže znížiť hladinu tryptofánu v mozgu.

Melatonín vzniká zo sérotonínu pri absencii svetla. Tvorí sa v epifýze (šuškovitom teliesku), žľaze s vnútorným vylučovaním veľkosti hrášku, ktorá sa nachádza uprostred mozgu. Sekrécia melatonínu sa spúšťa vtedy, keď naše oči zaregistrujú, že v okolitom prostredí nastala tma. V noci sa melatonín tvorí, aby pomohol organizmu regulovať cykly spánku a bdenia. Množstvo melatonínu, ktoré sa v noci vytvorí a uvoľní do krvného riečiska, je individuálne, môže však závisieť od veku jedinca. Detský organizmus v priemere vylúči viac melatonínu ako dospelý, hladina melatonínu môže mať s vekom klesajúcu tendenciu. Výskum však ukázal, že starší jedinci trpiaci poruchami spánku nemusia mať vždy nižšiu hladinu melatonínu ako osoby, ktoré nemajú problémy so spánkom.

Sérotonín je chemická látka, ktorá sa nachádza v ľudskom tele, a vzniká metabolizáciou tryptofánu. Sérotonín podporuje vzájomnú komunikáciu medzi bunkami. Zvýšená hladina sérotonínu v mozgu podporuje schopnosť zachovať si rozvahu, navodzuje pocit šťastia a sebadôvery. Znížená hladina sérotonínu naopak spôsobuje stavy úzkosti a depresie, bolestivé pocity a zvyšuje riziko vzniku rôznych závislostí.

Tolerancia: Pri užívaní liekov je časom potrebné zvýšiť dávkovanie, aby sa zachoval požadovaný účinok lieku.

Tryptofán sa považuje za najvzácnejší zo stavebných kameňov bielkovín, ktoré poznáme tiež pod názvom "aminokyseliny". Nielenže je najzriedkavejšou aminokyselinou, tryptofán je zároveň najslabší v rámci konkurenčného boja o získanie prístupu k transportným miestam cez hematoencefalickú bariéru. Je to esenciálna aminokyselina, čo znamená, že telo si ju nedokáže vytvoriť samo a musí ju získavať z potravy.


Úvod|Produkt|Použitie Zenbev-u|Recepty |Veda - Ako to funguje|Kde kúpiť|Kontaktujte nás
Copyright 2011